Lærlingpermen
-
HMS skal sørge for:
Godt arbeidsmiljø og sikkerhet på arbeidsplassen
Forebygging av helseskader
Vern av det ytre miljø mot forurensning og bedre behandling av avfall
At liv, helse, miljø og materielle verdier vernes mot brann, eksplosjon, mot ulykker med farlig gods og andre akutte ulykker
Risikoanalyse:
Hva kan gå galt?
Hva kan vi gjøre for å hindre dette?
Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom noe skjer?
Tenk igjennom før du starter på en jobb:
Selve jobben som skal gjøres
Hva slags utstyr du skal bruke
Hvordan du skal gjennomføre jobben
Sannsynligheten for at noe kan gå galt
Konsekvenser hvis noe går galt
Hvilke verne- og sikkerhetstiltak du vil iverksette
Ditt ansvar og dine plikter:
Du har ansvar for arbeidet utføres på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte
Du skal medvirke til et godt arbeidsmiljø
Du skal delta i det organiserte vernearbeidet
DU SKAL BRUKE PÅBUDT VERNEUTSTYR
Du skal melde fra om skader, ulykker eller tilløp til slike
-
Lærlingen sitt ansvar:
Ansvar for egen læring
Føring av praksislogg
Være delaktig i planleggingen av opplæringen
Delta i evaluering/vurderingssamtaler sammen med faglig leder, instruktør og tilsynsperson
EFONT sitt ansvar:
Sørge for at lærekontrakt blir undertegnet
Gjennomføre oppfølgingsmøter i bedriften
Sjekke at alle kompetansemål i læreplanen er loggført og godkjent, og at lærlingen har fått vurderinger tilsvarende kravet i Opplæringslova
Melde opp lærlingen til fagprøve
Arrangerer og gjennomfører restetoriundervisning VG3
Bedriften sitt ansvar:
Faglig leder er ansvarlig for opplæringen
Tilrettelegge opplæringen etter læreplanen for faget
Planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler
-
-
Elev- og lærlingombudet er fylkestingets ombud for videregående opplæring. Ombudet utfører sitt arbeid på et fritt og selvstendig grunnlag, og har taushetsplikt. Elev- og lærlingombudet skal være en brobygger mellom elever/lærlinger og den enkelte skole/bedrift, og politikere.
-
Våre læreplaner finner dere under oversikten Våre fag.
-
Samtalen settes opp og gjennomføres på elskolen. Det er bedriften eller EFONT som setter den opp.
Lærlingen har krav på slik halvårlig tilbakemelding i.h.t. lovverket – og det er faglig leder som er ansvarlig for at tilbakemelding / vurdering blir gitt, men instruktør og tilsynsperson skal også ta del i vurderingen.
Generelt om lærlingsamtaler
Regelmessige samtaler om opplæringa har som mål å skape et godt samarbeidsforhold mellom instruktør og lærling og på den måten legge til rette for et godt lærings- og arbeidsmiljø. Samtalene skal medvirke til at lærlingen utvikler seg til en dyktig fagarbeider.Samtalene skal gi lærlingen rettledning med sikte på eventuelle forbedringstiltak for å nå de samlede målene for opplæringa. Det er derfor viktig at begge parter i fellesskap forbereder og tilrettelegger samtalene. I Opplæringsbedriften skal samtalene gjennomføres mellom faglig leder / instruktør og lærling, samt evt. Tilsynsperson.
Disse momentene bør inngå i lærlingsamtalen:
Faglig utvikling i forhold til læreplanen
Fremmøte og hvordan lærlingen holder arbeidstida
Orden og hvor ryddig lærlingen er
Miljøet på arbeidsplassen
Innsats og motivasjon i forhold til arbeidet med faget
Samarbeid med:
faglig leder
instruktør
medarbeidere
brukere/kunder
Initiativ og selvstendighet i arbeidet
Fleksibilitet og omstillingsevne
Helse, miljø og sikkerhet
Kommunikasjon
Problemområde i læreforholdet
Konflikter og konflikthåndtering
Andre forhold
Gjennomgang av oppsummeringen fra tidligere samtale
-
Hele opplæringslova ligger her:
lovdata.no/all/hl-19980717-061.html -
Intern Opplæringsplan (.pdf)
-
Trøndelag fylkeskommune har utformet et skjema som kan være til hjelp om det skulle oppstå utfordringer som kan føre til endringer i læretid og/eller heving av lærekontrakt.
Link til skjema her:
www.trondelagfylke.no/vare-tjenester/utdanning/Opplaering_i_bedrift/bedrifter-og-opplaringskontor/heving-av-kontrakt/